ARRDukić, AnaUrošević, AnaRiznić, Dejan2023-12-252023-12-2520230354 – 328510.18485/ecologica.2023.30.110.11https://repozitorijum.tfbor.bg.ac.rs/handle/123456789/787Kompanije svoju konkurentsku prednost ostvaruju na bazi intelektualnog kapitala (IK) koji ima uticaj i na rast poslovnih performansi kompanije. Shodno tome, cilj rada jeste sagledavanje uticaja komponenata IK na poslovne performanse kompanija u zelenoj ekonomiji. Uspeh kompanija bazira se na aktivnostima zasnovanim na znanju koje za cilj imaju razvoj novih proizvoda, usluga i procesa. Upravljanje znanjem utiče na poboljšanje performansi zaposlenih, što predstavlja izuzetno važan faktor u ostvarivanju konkurentske prednosti, te je stoga znanje neophodno posmatrati kao nezamenljiv strateški resurs. Stvorena dodata vrednost ne zavisi od obima proizvodnje, već od znanja koje je ugrađeno u proizvode ili usluge zelene ekonomije. Najrazvijenije zemlje, više od polovine bruto domaćeg proizvoda zasnivaju na znanju. Ekonomija zasnovana na znanju je termin koji se koristi kako bi opisao globalnu ekonomiju. Svetska ekonomija godinama u nazad beleži značajne transformacije. Jedan od rezultata takvih transformacija je povećanje vrednosti nematerijalnih sredstava. Stvaranje održive konkurentske prednosti bazira se na investicijama u IK. Međutim nedovoljan je broj empirijski verifikovanih zakonitosti koje bi mogle da se bezuslovno prihvate. Pojedina istraživanja pokazuju da zemlje koje intenzivno ulažu u IK ne potvrđuju da je IK uticao na poslovne performanse. Zaključak koji se nameće jeste da način upravljanja IK utiče na poslovne performanse, odnosno da se efekti korišćenja IK ne ostvaruju po automatizmu.srIntelektualni capital (IK)zelena ekonomijaposlovne performancenematerijalna sredstvaUticaj intelektualnog kapitala na poslovne performanse zelene ekonomijeThe impact of intellectual capital on the business performance of the green economyarticle